Genomförda aktiviteter 2023

Under 2023 genomförde vi följande aktiviteter:

21 oktober – Studiebesök till Dalagård – hyggesfritt skogsbruk

Dalagård – ett oerhört lärorikt och inspirerande studiebesök!

17 september – Svampexkursion

Fotograf: Malin Knuts

Ett stort gäng på 25 deltagare mötte upp denna soliga söndag i mitten av september för att med hjälp av Stina Johansson och Emma Billbäck lära sig mer om svampar.

Mer bilder från dagen hittar du på facebook.

Visste du att alla aktiviteter vi genomför sker i samarbete med Studiefrämjandet som är Naturskyddsföreningens studieförbund? Svampexkursionen är ett exempel på en aktivitet som inte hade kunnat genomföras utan deras stöd.

3 september – Medlemsträff med kajakpaddling

Vi bjöd in till medlemsträff där alla som ville fick prova på att paddla kajak. Erik från Siljan Kajak och Äventyr tog med sig ett gäng på en tur in i Limsjön – det är inte ofta man har möjlighet att paddla in där. Några andra nöjde sig med att prova på att paddla på älven och det visade sig att fördomarna om kajaker kom på skam – de känns lite vingliga i början men det var ingen som ens kom i närheten av att välta.

Efter paddlingen bjöds det på kaffe/te och smörgås – självklart ekologiskt så långt det var möjligt! Det blev många bra och givande samtal om hur vi i Naturskyddsföreningen Leksand kan jobba tillsammans för en hållbar framtid.

19 juni – Blomstervandring vid Limsjön

”Stanna upp, titta nära, så ska ni se hur vackra alla blommor är.” Åsa Rydell guidade och delade med sig av sin kunskap en måndagkväll i juni.

18 juni – Familjeträff i Skallskogs fäbodar

Som ett studiebesök till en svunnen tid. Land Alice berättade om livet på fäboden förr i tiden, korna kom på besök, vi fikade och hann göra ett naturbingo – vi kan verkligen rekommendera ett besök till fäboden under sommaren.

17 maj – Laga kläder kafé

En riktig inspirationsträff där vi fick lära oss hur man kan laga kläder, ett enkelt sätt att göra en insats för miljön.

14 maj – Skogsutflykt till Skorsbäcken

En spännande utflykt där ravinens branta sluttningar utmanade även under fikastunden då man fick spjärna emot med benen för att inte rasa ner. Vi hittade både bombmurklor och orkidén knärot – en bra art att känna igen och ett kvitto på att skogen har fått stå orörd undre lång tid.

13 & 14 maj – Trädgårdsmässan i Tällberg

Vi presenterade Naturskyddsföreningens kampanj ”Rädda bina” och gav möjlighet att prova på att göra en bivaxduk eller ett insektshotell.

13 februari – Årsmöte

Ett litet men engagerat och drivet gäng medlemmar mötte upp för årsmöte där sittande styrelse beviljades ansvarsfrihet för föregående verksamhetsår och de allra flesta valdes om/in i styrelsen på nytt.