Vinnarna i tipspromenaden

Under Kulturnatta den 6 september hade vi en tipspromenad, och vinnarna blev:

Presentkort på Lundells bokhandel: Lena Lundqvist Örebro

Entré till Leksandshallens relax: Sara Klingvall, Leksand och Kent Källin, Långshyttan.

Stort Grattis!

De rätta svaren var:

1. Honungsbin får göra 60.000 vändor till blommorna för att få ihop till 1 kg honung.

2. Jätteräkor, som man ska undvika att äta eftersom de påverkar miljön negativt, kallas också Scampi eller Gambas. Se Naturskyddsföreningens kampanj Anti Scampi.

3. Det går åt 1 kg kemikalier för att tillverka EN t-shirt. Det är värt att gå en vända till second hand, och att välja ekologiskt så mycket det går. Naturskyddsföreningen kör just nu den populära kampanjen #byttilleko.

4. Trädgränsen flyttas uppåt 1 meter per år, på grund av att klimatet blir allt varmare. Kolla in Naturskyddsföreningens kampanj #klimatmaxa.

5. Jämfört med 1800-talet finns det idag en tiondel så mycket ängsmark kvar i Sverige. Med det sagt är det ju inte konstigt att många ängslevande arter blivit ovanligt förekommande, eller till och med försvunnit. Om du kan – lämna lite ängsmark på tomten. Det gillar fjärilarna.

6. Endast ca 2% av gammelskogen nedanför fjällområdena är idag skyddad skog. Sverige behöver skydda avsevärt mer ytor för att säkra den biologiska mångfalden. Över 1800 arter som lever i skogen är rödlistade, många är beroende av gamla träd, död ved och lövträd.

7. Vi äter 85 kilo kött per person och år. Med den vegetariska trenden kunde man tro att köttätandet skulle ha minskat, men det har istället ökat med 30% sedan 30 år tillbaka. Den mesta köttproduktionen är mycket energikrävande, djuren kräver mycket mat, vatten, ytor och det går åt drivmedel. För att få fram 1 kg kött kan det gå åt 10 kg spannmål. Det finns goda miljövinster i att äta mindre mängder kött. Välj också helst viltkött eller svenskt naturbeteskött.

8. Naturskyddsföreningen har verkligen etablerat sin plats i samhället och påverkar såväl politiker som organisationer till att ta steg i rätt miljöriktning. Vi är 203.000 medlemmar och vill bli fler! Kontakta någon i styrelsen, eller Naturskyddsföreningen.se om du vill bli medlem.